Friday, September 18, 2009

'Pengganas' No.1 Asia tersungkur..

Sempat menyelak dada-dada akhbar tempatan hari ini, paparan utama mengenai kematian 'pengganas' No.1 Asia, Noordin Mat Top yang berasal dari Malaysia yang juga merupakan anggota Jemaah Islamiah (JI) yang paling dikehendaki.

Setelah pemburuan Noordin dilakukan selama 6 tahun, pada hari ini polis Indonesia berjaya mengepung tempat persembunyian mereka di Solo, Jawa Tengah pagi ini. Dikatakan bahawa Noordin meletupkan dirinya sejurus mereka dikepung menyebabkan mayatnya hancur dan terputus kepalanya.

Pada kali ini, Ketua Polis Indonesia yakin bahawa mayat tersebut adalah mayat Noordin berikutan tanda cap jari dan ciri-ciri yang menepati maklumat mengenai Noordin walaupun selama ini telahan mereka selalunya salah. Dan saya tidak hairan jika selepas ini dikatakan bahawa Noordin Mat Top masih hidup.

Itulah ungkapan mereka terhadap Noordin Mat Top yang dianggap 'pengganas'. hal ini terpulang kepada individu masing-masing samada menganggap dia pengganas ataupun tidak. Tetapi yang menjadi persolan adalah perkataan Islam seringkali menjadi sandaran kepada keganasan.

Hal ini sedikit sebanyak menjejaskan pandangan orang terhadap Islam itu sendiri sedangkan Islam tidak pernah menganjurkan keganasan dan kezaliman. Akhir-akhir ini Islam dicop sebagai pengganas dan tidak mahukan keamanan. Maka lahirlah front-front yang menggunakan nama Islam yang menganggap mereka memperjuangkan Islam tetapi hakikatnya mereka itu tersasar dari landasan yang sebenar.

Ini menyebabkan usaha dakwah Islam yang sebenar terbantut dek pengaruh pemikiran anti-terorism ini. Usrah dianggap melahirkan orang yang 'ganas', memakai kopiah dan serban, ini pengganas, berjanggut berjambang turut dikata pengganas, semuanya ganas-ganas.

Saya bukanlah ingin menunding jari menunjuk salah kepada sesiapa. Tetapi rujuk kepada diri sendiri. Hakikatnya kita perlu bernaung di bawah satu jemaah yang jelas dasar perjuangannya, betul method pembawakannya, menjamin kelangsungan dakwahnya. Setiap tempat ada waqi'nya yang tersendiri. Sesetengah tempat memerlukan mereka mengangkat senjata dalam berdakwah, sesetengah tempat memerlukan mereka bergerak secara senyap menyebarkan dakwah, sesetengah pula mereka boleh buat ucapan secara terbuka. Jadi tiada siapa yang betul atau salah selagi mereka selari dengan anjuran asal Islam.

So, bagi di Malaysia, mungkin cara berjuangnya agak berbeza berbanding di Indonesia, Mesir, Iraq dan sebagainya. Di Malaysia kuasa 'pena' lebih memainkan peranan. Selaku negara yang mengamalkan demokrasi, sesebuah kerajaan boleh ditumbangkan dengan sebatang 'pensel'. Jika rakyat merasakan kerajaan tidak berjaya membawa seruan dakwah Islam, cuma perlu tandakan yang lain sewaktu mengundi.

Disebabkan hal inilah, keluar mengindi juga dikatakan 'jihad' di Malaysia. Kerana dengan undi kita boleh menumbangkan sesebuah kerajaan yang zalim. Inilah cara berjuang kita. Tidak perlu kita mengangkat senjata kerana inginkan mengembalikan sistem khalifah buat masa sekarang. Bukan saya ingin menafikan jihad menggunakan senjata. Kita perlu akur bahawa inilah satu-satunya medium yang diberi kepada kita. Jadi, rebutlah peluang yang ada di depan mata, berbanding benda yang belum lagi wujud.

Saya harap tulisan saya ini bakal dibaca rata-rata rakyat yang berada di DUN Bagan Pinang. Selepas ini Pilihanraya kecil bakal menyusul. Inilah 'medan pertempuran' anda..(ayat kempen ni)

0 comments:

Modified by Blogger Tutorial

::Insan Biasa:: ©Template Nice Blue. Modified by Indian Monsters. Original created by http://ourblogtemplates.com

TOP