Wednesday, July 22, 2009

Memecah kerangka pemikiran kera..

Setiap pimpinan baru mesti ada tag-line mereka yang tersendiri. Apa yang ingin dicapai mereka sepanjang pemerintahan mereka. Apa yang cuba mereka ingin ketengahkan.

Jika Najib terkenal dengan 1 Malaysia, Pak Lah dengan Islam Hadharinya, Ketua Sarjana Muda Syariah dan Undang-Undang (SMSU) untuk sem ini pun ada tag-line yang tersendiri. "Memecah Kerangka Pemikiran Kera". Suatu frasa yang cukup mendalam untuk dihuraikan. Tapi pastinya mempunyai matlamat dan hadaf yang tersendiri.

Setelah berbicara dengan beliau berkaitan pendekatan yang ingin dibawa kepada pelajar USIM terutamanya pelajar SMSU Tahun 2, ada terselit rasa kebanggaan dan takjub dalam diri ini terhadap cara pemikiran beliau. Memang wajarlah beliau mencanangkan slogan ini.

Justeru itu, mematangkan corak pemikiran pelajar SMSU agar lebih kreatif dan kritis merupakan hadaf utama beliau berlapikkan manhaj knowledge sharing. Suatu isu atau persoalan dilemparkan, respon dan jawapan yang diinginkan. Tiada siapa yang betul, tiada siapa yang salah. Semua berhak melontarkan idea dan pendapat masing-masing.

Dengan cara ini akan melatih kemahiran berfikir di kalangan pelajar sambil mendapat input yang bermanfaat. Terutamanya law student yang tidak akan terlepas dari kemahiran bermujadalah. Tidaklah kita hanya melahirkan pelajar yang hidupnya pagi ke kuliah, malam di hostel, hujung minggu di rumah. Tetapi pelajar yang berfikiran matang memikirkan permasalahan ummat.

Inilah yang dikatakan think out of the box. Berbalik kepada slogan tadi, kenapakah pemikiran kera yang dipilih? Kenapa tidak kucing? Semut? Anai-anai? Renung-renungkan..

1 comments:

Mohd Hazimin Harun said...

Salam,

pernah perhati perangai kera?
Sulaiman sekadar mengusulkan gagasan untuk kita fikir.
jangan mudah jadi macam kera. Bila adanya isu tertentu,melatah melebih-lebih. Tiada daya intelek diketengahkan.
Jadi, renung-renungkan. Jangan jadi bangsa Melayu yang malas berfikir. Bentuklah ummat melayu yang faham atas dasar fakta dan figura.

Modified by Blogger Tutorial

::Insan Biasa:: ©Template Nice Blue. Modified by Indian Monsters. Original created by http://ourblogtemplates.com

TOP