Wednesday, January 27, 2010

"MAHASISWA" : mencanang perubahan?


"Kami ceritakan kepadamu wahai Muhammad, kisah mereka dengan sebenarnya. Sesungguhnya mereka adalah pemuda-pemuda yang beriman kepada Tuhan mereka, dan Kami tambahkan petunjuk kepada mereka. Dan Kami teguhkan hati mereka ketika mereka berdiri, lalu mereka berkata, Tuhan kami adalah Tuhan langit dan bumi, kami tidak menyeru Tuhan selain Dia. Sungguh, kalau kami berbuat demikian, tentu kami telah mengucapkan perkara yang sangat jauh dari kebenaran" AL-KAHFI:13&14

Sekitar Pilihanraya Kampus (PRK), kedengaran frasa PERUBAHAN sering dilaung-laungkan oleh mahasiswa-mahasiswi sejagat. Ada yang ingin membawa perubahan pentadbiran universiti agar lebih baik dan sistematik. Ada juga ingin membawa perubahan yang berbentuk materialistik semata-semata. Tak kurang juga yang membawa agenda perubahan minda dan cara fikir mahasiswa. Apa-apa pun semua itu adalah perubahan mengikut takrifan literalnya.

Tetapi sedarkah kalian semua bahawa perubahan yang paling utama adalah dengan membawa insan dari menyembah selain Allah kepada menyembah Allah Yang Esa. Membawa ummah dari jurang api neraka ke dalam syurga yang abadi. Inilah misi utama diturunkan Rasul ke atas muka bumi. Kitalah penyambungnya bukan pemutus. Islam diturunkan sebagai titik pemisah jahiliyyah. janganlah kita merubahnya menjadi kembali jahiliyyah.

Setiap perubahan yang ingin dilakukan perlulah diletakkan satu tanda aras yang ingin dicapai. Ia perlu bermula dari dalam setiap insan yang ingin membawanya. Seharusnya bagi insan yang ingin membawa agenda perubahan ini, perlulah terlebih dahulu berubah. Berubah dari melakukan maksiat kepada meninggalkannya. Pasakkan kepercayaan dan kebergantungan sepenuhnya kepada Allah. Perbetulkan niat agar ia tidak tersasar. perkasakan tarbiyah ruhiyyah. Kita membawa perubahan bukan demi kepentingan individu, parti, atau sesebuah organisasi semata-semata. tetapi hanyalah untuk Islam tercinta.

Agenda perubahan yang dicanangkan bukanlah hanya berebentuk satu slogan yang sedap didengar, elok dipandang, semangat dilaung, ramai penyokongnya. Tetapi agenda perubahan perlulah meresap ke dalam hati setiap orang yang membawa dan orang yang menerima. Nilailah suatu perubahan itu dari sudut yang sepatutnya. Bukanlah atas dasar tidak puas hati kepada sesetengah pihak, juga bukan hanya ingin mengikut rentak orang lain. Cuma, perubahan itu perlu dicetuskan. Mungkin bukan kita yang merasainya, tetapi generasi yang mendatang bakal merasainya.

"Di antara orang-orang mukmin itu ada orang-orang yang menepati apa yang telah mereka janjikan kepada Allah. Dan di antara mereka ada yang gugur, dan di antara mereka pula ada yang menunggu-menunggu janji Allah dan mereka sedikitpun tidak pernah mengubah janjinya" AL-AHZAB:23



2 comments:

k.ba said...

salam..setuju dengan fazareez.jika perubahan hanya dilaungkan tanpa kita berusaha ke arah perubahan,itu hanya retorik semata-mata. benarlah,kalau bukan pada zaman kita,mgkn generasi selepas kita merasai perubahan yang dicetuskan.jadi,agenda perubahan bukanlah untuk dicanang-canangkan tetapi untuk dilaksanakan..
kak ba sekadar memberi pendapat..

Fazareez Fauzi said...

terima kasih atas pandangan. Post di atas pn cm pndgn sisi ana ja yg dhoif..

Modified by Blogger Tutorial

::Insan Biasa:: ©Template Nice Blue. Modified by Indian Monsters. Original created by http://ourblogtemplates.com

TOP