Wednesday, February 04, 2009

Debat oh debat...

Salam pertemuan,
Bertemu kembali kita berkongsi ilmu dan pengalaman sambil memohon maghfirah dari Allah semoga perkongsian kita ini tidak menjadi sia-sia. Perbanyakkanlah Istighfar kepada Allah kerana kita sebagai Al-Basyar tidak terlepas dan selalu melakukan maksiat kepada Allah. Diriwayatkan bahawa Nabi Muhammad SAW turut beristighfar kepada Allah sekurang-kurangnya 70 kali. Siapalah kita ini nak dibandingkan dengan Nabi. Lepas solat pun terus kita 'cabut' tanpa diiringi wirid, zikir dan doa kepada Allah, apatah lagi luar solat. Sama-samalah kita muhasabah diri masing-masing.

Berbalik kepada topik asal berkenaan Debat Piala Naib Canselor USIM yang bakal digamatkan pada 6,7 dan 8 Februari ini. Kelihatan gelagat pendebat-pendebat sedang bertungkus-lumus menghasilkan kerja yang terbaik demi mengangkat nama fakulti masing-masing. Saya yakin dan percaya, semua fakulti ingin merampas piala pusingan yang sekarang berada di tangan Tamhidi hasil gara-gara kemenangan yang tak dijangka-jangka pada tahun lepas.

Sebenarnya, penglibatan dalam arena perdebatan ini tidak kira dalam bahasa apa sekalipun amat baik dalam menajamkan fikiran kita. Kita mempelajari bagaimana berfikir secara tangkas untuk membidas hujah pihak lawan. Di samping itu juga bidang perdebatan ini melatih disiplin, adab dan kemahiran berdebat secara baik. Bak kata orang Kedah, bukannya main ghodong ikut dan ja.. Satu perkara yang trak dapat dinafikan, vocab kita akan mencanak tinggi semasa perdebatan terutamanya dalam bahasa asing. Oleh itu, sesiapa yang dapat peluang untuk berdebat, janganlah lepaskan peluang yang amat berharga ini.

Oleh itu marilah sama-sama memberi sokongan yang padu kepada pasukan pendebat fakulti masing-masing. Semuanya sama hebat dan dan sama mantap. Yang penting kita bersaing secara sihat. Kalah menang adat perlawanan, pengalaman dan kemahiran itulah sebagai bekalan kita melangakah di hari muka kelak kerana kemahiran ini tak dapat dalam dewan kuliah semata-mata. Ikhlaskanlah niat kita, Insya Allah. Wallhua'lam.

p/s: FSU akan merampas kembali Piala Debat Naib Canselor tahun ini...takbir!!

0 comments:

Modified by Blogger Tutorial

::Insan Biasa:: ©Template Nice Blue. Modified by Indian Monsters. Original created by http://ourblogtemplates.com

TOP