Thursday, February 05, 2009

Perak oh Perak...

Pertama kalinya aku melahirkan rasa sedih dan terharu yang tidak terhingga kerana tidak sampai setahun memerintah, kerajaan Pakatan Rakyat di Perak semalam tumbang dan BN kini bersedia membentuk kerajaan baru di negeri itu dengan majoriti mudah setelahmana Sultan Perak enggan memperkenankan pembubaran DUN. Mengikut Fasal 16 Undang-undang Tubuh Negeri Perak, Menteri Besar hendaklah meletak jawatan bersama anggota Exconya jika hilang keyakinan atau majoriti di DUN. Oleh itu, Ir Nizar Jamaluddin bersama semua EXCO diarah meletak jawatan. Tiba-tiba aku terkenangkan Kedah dan Selangor. adakah negeri Pakatan Rakyat yang baru setahun jagung akan menerima nasib yang sama seperti Perak dek kerakusan UMNO yang terlalu dahagakan negeri-negeri ini..?? Tidak mustahil.

Bibit kejatuhan kerajaan negeri itu bermula apabila Adun Behrang, Jamaluddin Mohd Radzi dan Adun Changkat Jering, Mohd Osman Jailu, bertindak meninggalkan PKR, diikuti tindakan yang sama Adun Jelapang dari DAP, Hee Yit Fong. Ketiga-tiganya menjadi wakil rakyat Bebas dan mengisytiharkan sokongan terhadap BN, manakala Adun Bota yang ralit 'dipermainkan', Datuk Nasaruddin Hashim yang menyertai PKR baru-baru ini, berikrar kembali ke pangkuan Umno mulai semalam. BN dan PR kini mempunyai bilangan kerusi DUN yang sama banyak, iaitu masing-masing 28 kerusi, tetapi BN boleh menubuhkan kerajaan negeri kerana ketiga-tiga wakil rakyat Bebas yang mangkuk hayun tu berikrar menyokong BN, termasuk dalam soal pelantikan Menteri Besar.

Cuma persolan yang timbul. Adakah perkara ini melibatkan kes rasuah membabitkan Adun Behrang dan Changkat Jering.?? Adakah tindakan mereka hanya sekadar untuk menutup 'fail'.?? Hanya Allah yang Maha Mengetahui.

Mengulas kenyataan Tok Guru Nik Aziz selaku Mursyidul Am PAS, menyifatkan perbuatan berpaling tadah di kalangan Ahli Dewan Undangan Negeri Pakatan Rakyat sehingga tumbangnya kerajaan negeri adalah pengkhianatan kepada penyokong mereka yang bersusah payah berkempen ketika pilihan raya umum lalu. "Saya rasa cukup dukacita apabila timbul cerita wakil rakyat hilang selama dua tiga hari dan kemudian nak melompat. Saya tak faham macam mana keadaan ini boleh berlaku di Malaysia. Manusia macam ni patut dilemparkan dengan kasut". Kalau aku bukan takat baling kasut, tembak bagi mati buang senang...

Setiap perkara yang berlaku tentu ada hikmahnya, sama ada baik atau buruk Segala ujian yang datang bermakna Allah masih 'sayang' pada kita. Allah ingin melihat samada kita ini hamba yang bersyukur atau tidak. Allah tidak terus-terusan membiarkan kita hanyut dalam kemaksiatan. Justeru itu, diri yang hina ini, menyeru kepada semua pejuang-pejuang Islam khususnya penggerak Pakatan Rakyat, marilah sama-sama kita perkasakan kembali tarbiyyah dalam jiwa kita dan jamah kita. Pupuklah hati ini di jalan redho Allah. Pejuang Islam tidak pernah gentar atau takut pada musuh, mereka tidak boleh dibeli dengan nilaian wang ringgit semata-semata kerana mereka hanya takutkan Allah dan mereka ada Allah sebagai pembantu mereka. Mati adalah lebih baik dari khianat dan berpaling tadah dalam perjuangan.

setiap amal kebaikan yang kamu kerjakan walau sebesar zarah akan turut dihitung, dan setiap amal kejahatan yang kamu kerjakan walau sebesar zarah juga turut dihitung. Al-Zalzalah:7 & 8

1 comments:

Anonymous said...

takbir

Modified by Blogger Tutorial

::Insan Biasa:: ©Template Nice Blue. Modified by Indian Monsters. Original created by http://ourblogtemplates.com

TOP